SYSTEM OŚWIATOWY GMINY
Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie dzieciom i uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju, stałego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. Gmina Lubin wykonuje zadania w tym zakresie, realizując jednocześnie następujące strategie i programy:
Lokalny program wyrównania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Lubin;
Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów.
Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu dotyczącej realizowanych polityk, programów i strategii.
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY
441
Liczba dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu Gminy objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez Gminę.
57,35%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3 - 6 lat w placówkach prowadzonych przez Gminę w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
18,79
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w SP (klasy I-VIII).
1,72
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ile etatów nauczycielskich przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w SP (klasy I-VIII wraz z oddziałami przedszkolnymi).
883
Liczba dzieci w szkołach podstawowych*
Liczba uczniów pobierających naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę (klasy I-VIII).
50,30%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych**
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę.
10,74
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych*
Wskaźnik określa ilu uczniów/dzieci przypada na 1 etat nauczycielski w SP (klasy I-VIII wraz z oddziałami przedszkolnymi).
10,74
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na etat nauczyciela* (klasy I-VIII wraz z oddziałami przedszkolnymi).
*Wskazana liczba uczniów w SP nie uwzględnia liczby uczniów uczęszczających do szkół podstawowych na terenie Miasta Lubin prowadzonych przez inny organ niż JST.
**Wskazany współczynnik skolaryzacji w SP nie uwzględnia liczby uczniów uczęszczających do szkół podstawowych na terenie Miasta Lubin prowadzonych przez inny organ niż JST.
Wskaźnik skolaryzacji w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin wskazuje, że 50,30% uczniów uczy się w szkołach podstawowych na terenie gminy, natomiast pozostała część uczy się głównie w szkołach prowadzonych przez miasto Lubin lub inne organy, w tym w Salezjańskiej Szkole Podstawowej im. Dominika Savio oraz Społecznej Szkole Podstawowej im. Rady Europy.
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej wynoszący 57,35% określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3 - 6 lat w placówkach prowadzonych przez Gminę w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
System oświatowy Gminy LUBIN w 2023 r.
W 2023 r. Gmina Lubin prowadziła 5 szkół podstawowych, 1 przedszkole oraz 8 punktów przedszkolnych w podziale na:
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Siedlcach,
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Krzeczynie Wielkim,
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Raszówce,
Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Szklarach Górnych,
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Niemstowie wraz z filią w Osieku,
Przedszkole im. Jana Pawła II w Raszówce,
Punkt Przedszkolny w Księginicach,
Punkt Przedszkolny w Składowicach,
Punkt Przedszkolny w Miłoradzicach,
Punkt Przedszkolny w Osieku,
Punkt Przedszkolny w Wiercieniu,
Punkt Przedszkolny w Szklarach Górnych,
Punkt Przedszkolny w Krzeczynie Wielkim,
Punkt Przedszkolny w Niemstowie.
Organizacja szkół i przedszkola
Wskazane w powyższej tabeli dane dotyczące liczby etatów nauczycieli w poszczególnych szkołach podstawowych obejmują także nauczycieli pracujących w oddziałach przedszkolnych.
W przypadku liczby etatów pracowników administracji i obsługi ujęto etaty obejmujące także pracowników oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i punktów przedszkolnych.
Organizacja oddziałów przedszkolnych
Organizacja punktów przedszkolnych
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
181,42
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w 2023 roku
(stan na 30.09.2023 r.)
117,04
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w 2023 roku
(stan na 30.09.2023 r.)
64,38
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku 2023 roku
(stan na 30.09.2023 r.)
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2022/2023:
liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 23 os. (18% ogółu),
nauczyciele mianowani - 53 os. (40% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 55 os. (42% ogółu).
efektem podejmowanych działań oraz ukierunkowanej polityki kadrowej była dobra struktura wykształcenia nauczycieli oraz wysoki poziom ich awansu zawodowego.
działalność na rzecz uczniów w 2023 r.
Wsparcie dla uczniów z Ukrainy
W roku 2023 Gmina Lubin realizowała dodatkowe zadania oświatowe związane z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznawany jest za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym poprzez:
zapewnienie nauki w szkołach podstawowych oraz rocznego obowiązkowego wychowania przedszkolnego i opieki przedszkolnej w jednostkach oświatowych prowadzonych przez gminę,
zorganizowanie dzieciom i uczniom bezpłatnego transportu wraz z opieką do szkół i przedszkola,
zorganizowanie w jednostkach oświatowych dodatkowej bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe.
Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Gmina Lubin w 2023 roku otrzymała z Funduszu Pomocy na realizację dodatkowych zadań oświatowych na rzecz pomocy Ukrainie środki w wysokości 201.654,00 zł z czego wykorzystano 201.654,00 zł.
W zakresie zorganizowania dzieciom i uczniom uchodźcom z Ukrainy bezpłatnego transportu (wraz z opieką) do szkół i przedszkola średnio dziennie do szkół i przedszkola dowożonych było:
od stycznia do czerwca 2023 r. - 11 uczniów i dzieci,
od września do grudnia 2023 r.- 6 uczniów i dzieci.
W ramach przyjętego Programu Gmina Lubin zobowiązała się do zakupu dla dzieci i młodzieży biletów miesięcznych imiennych na powiatową komunikację publiczną na terenie Powiatu Lubińskiego. W roku ubiegłym zakupiono łącznie 19 826 bilety/hologramy na kwotę 1.516.689,00 zł.
Dowozy uczniów
W roku szkolnym 2022/2023 zorganizowanymi dowozami objętych było średnio miesięcznie 578 (z UKRA) uczniów szkół podstawowych i przedszkola. Koszty dowozów – ogółem za cały rok szkolny – wyniosły 1 326 316,04 zł. Uczniowie korzystający z przewozów objęci byli opieką (w ramach zakupionego biletu opiekę zapewniał na każdej trasie przewoźnik wyłoniony w postępowaniu przetargowym).
Gmina pokrywała koszty dowozu 24 uczniów niepełnosprawnych realizujących obowiązek szkolny i nauki. Na powyższy cel w roku szkolnym 2022/2023 wydatkowano kwotę 232.897,40 zł, z tego:
uczniowie dowożeni przez rodziców (umowy z rodzicami- 15 uczniów – 45.326,60 zł,
dowozy zorganizowane przez przewoźnika wyłonionego w drodze przetargu – średnio 9 uczniów – 187.570,80 zł.
Dożywianie i programy żywieniowe
Dożywianie dzieci oraz udzielanie pomocy w formie posiłku jest zadaniem własnym gminy o charakterze obligatoryjnym określonym przepisami o pomocy społecznej.
Uczniowie klas I-VIII, oddziałów przedszkolnych oraz punktów przedszkolnych w szkołach korzystali ze stołówek własnych oraz cateringu zapewnionego przez kuchnie funkcjonujące w innych szkołach gminnych.
W każdej szkole uczniowie mają możliwość skorzystania z gorącego posiłku dwudaniowego (obiadu), za wyjątkiem SF w Osieku, gdzie oferowane jest wyłącznie drugie danie. Dobra oferta żywieniowa, przystępna cena posiłków oraz coraz atrakcyjniejsze warunki spożywania posiłków zachęcają uczniów do korzystania z oferty stołówek szkolnych.
Dla części uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej koszty posiłków pokrywane są przez GOPS.
Średnia liczba uczniów korzystających z posiłków w poszczególnych szkołach:
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach 129, w tym refundowanych 24,
Szkoła Podstawowa im. M. Konopnickiej w Krzeczynie Wielkim 131, w tym refundowanych 9,
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Raszówce 152, w tym refundowanych 19,
Szkoła Podstawowa im. J. Korczaka w Niemstowie wraz ze Szkołą Filialną w Osieku 88, w tym refundowanych 13,
Szkoła Podstawowa im. J. Brzechwy w Szklarach Górnych 114 (wszystkie to posiłki pełnopłatne).
Pomoc materialna
Stypendia socjalne
W roku szkolnym 2022/2023 do GOPS Lubin wpłynęło 11 wniosków o pomoc materialną w formie stypendiów szkolnych. Kryterium dochodowe w roku szkolnym 2022/2023 wynosiło 600,00 zł na osobę w rodzinie.
Stypendium przyznano dla 11 uczniów na łączną kwotę 16.566,40 zł. W roku szkolnym 2022/2023 nie wypłacono zasiłków szkolnych, nie wpłynął żaden wniosek.
Kwota wydatkowana to 16.566,40 zł, w tym:
środki własne 3.313,28 zł,
dotacja wojewody 13.253,12 zł.
Ponadto dla 2 uczniów – dzieci uchodźców z Ukrainy – wypłacono stypendium zrefundowane z Funduszu Pomocy na łączną kwotę 1388,80 zł.
Zakup podręczników dla szkół podstawowych
Dotacja celowa na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe była kolejną formą pomocy dla uczniów. Programem objęci są wszyscy uczniowie w klasach I – VIII, w zależności od klasy zakupywane są podręczniki i ćwiczenia lub tylko ćwiczenia, gdyż podręczniki wykorzystywane są w okresie 3-letniej trwałości.
Wysokość udokumentowanych wydatków: 79.025,51 zł, w tym:
podręczniki 46.984,83 zł,
ćwiczenia 32.040,68 zł.
Ponadto Gmina na obsługę administracyjną wykorzystała kwotę 791,18 zł.
Program Wyrównywania Szans Edukacyjnych
Kontynuacja Lokalnego Programu wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkałej na terenie Gminy Lubin w 2022 roku objęła uczniów szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin oraz uczęszczających do szkół podstawowych oraz szkół średnich na terenie miasta.
Realizacja Programu polega na likwidowaniu bariery komunikacyjnej w celu umożliwienia korzystania z szeroko rozumianej oferty edukacyjnej.
Przeciwdziałając wykluczeniu społecznemu swoich mieszkańców Gmina Lubin zakupuje dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, imienne bilety miesięczne obowiązujące w powiatowej komunikacji publicznej (uczniowie szkół nie są objęci zwolnieniem z odpłatności za przejazdy w komunikacji powiatowej).
Bilety dystrybuowane są przez wybranego przez Powiat Lubiński operatora (PKS Lubin).
Warunkiem przystąpienia do przedmiotowego Programu było złożenie wniosku bezpośrednio do Urzędu Gminy w Lubinie lub za pośrednictwem szkoły do której uczęszcza uczeń.
Na zakup biletów w roku budżetowym 2022 wydano 1.589.000,00 zł, zakupując średniomiesięcznie 1731 biletów.
Stypendium Wójta Gminy Lubin
Rada Gminy Lubin uchwałami Nr XXVIII/277/2021 i Nr XXVIII/278/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania stypendiów, przyjęła nowe zasady określające szczegółowe warunki przyznawania stypendiów uczniom oraz studentom.
Stypendia przyznawane są jednorazowo, czyli jeden raz w trakcie roku kalendarzowego. Należy podkreślić, że przyjęcie nowych zasad w tym zakresie gwarantuje kontynuację liczącego ponad 20 lat systemu wsparcia stypendialnego dla uzdolnionych uczniów i studentów w Gminie Lubin. Ustanowione uchwałą nr XXXVIII/464/2002 Rady Gminy Lubin z dnia 31 stycznia 2002 r. zasady przyznawania stypendiów dla uczniów i studentów z Gminy Lubin (z późn. zm.), były jednymi z pierwszych systemowych rozwiązań wprowadzonych przez samorząd w zakresie wspierania uzdolnionych dzieci i młodzieży z terenu gminy.
O przyznanie stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce mogą ubiegać się uczniowie lub absolwenci szkół podstawowych pobierających naukę na terenie Gminy Lubin oraz uczniowie lub absolwenci będący mieszkańcami Gminy Lubin pobierający naukę w szkołach ponadpodstawowych i policealnych publicznych lub niepublicznych pobierających naukę poza terenem Gminy Lubin, realizujący zajęcia w systemie dziennym.
O stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen) mogą ubiegać się studenci lub absolwenci studiów wyższych I i II stopnia oraz studenci lub absolwenci jednolitych studiów magisterskich, studiujący na uczelniach publicznych lub niepublicznych, w systemie stacjonarnym lub niestacjonarnym.
W 2023 roku przyznano łącznie 93 stypendia, w tym 63 za bardzo dobre wyniki w nauce oraz 30 za szczególne osiągnięcia w sporcie oraz innych dziedzinach naukowych i artystycznych.
Żeby zdobyć stypendium naukowe należało uzyskać następującą średnią ocen rocznych:
w szkołach podstawowych: dla klas IV-VI – 5,9; dla klas VII-VIII – 5,8,
w szkołach średnich – min. 5,1,
w szkołach wyższych – średnia ocen min. 4,7.
Wysokość stypendium uzależniona jest od poziomu kształcenia i wysokości średniej i wahała się od 200 zł do 970 zł (stypendia naukowe), natomiast za osiągnięcia sportowe i za osiągnięcia artystyczne, brano pod uwagę ilość i szczebel danych osiągnięć i były ustalone w przedziale od 250 zł do 1.000 zł.
Na stypendia przeznaczona została kwota 56 480,00 zł.
W/w program stypendialny wspierany jest stypendiami dyrektora szkoły przyznawanymi dla najlepszych uczniów pobierających naukę w szkołach podstawowych. Na stypendia te Gmina Lubin zabezpiecza finansowanie w budżetach poszczególnych szkół.
DOTACJE DLA PRZEDSZKOLI I ŻŁOBKÓW NIEPUBLICZNYCH
1 267 670,81 zł
Wartość dotacji dla niepublicznych przedszkoli i żłobków ogółem w 2023 r.
1 105 670,81 zł
Wartość dotacji dla niepublicznych przedszkoli w 2023 r.
162 000,00 zł
Wartość dotacji dla niepublicznych żłobków w 2023 r.
Dotacje dla przedszkoli i żłobków niepublicznych
Przedszkole Niepubliczne oraz Żłobek "Biała Żyrafa” w Osieku, dla których organem prowadzącym jest Stowarzyszenie Civis Europae, otrzymują od Gminy Lubin ww. dotacje.
Podstawa prawna:
ustawa o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2082 z późn. zm.),
uchwała nr III/40/2018 Rady Gminy Lubin z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie wysokości i zasad ustalania i rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce lub podmioty zatrudniające dziennych opiekunów oraz osoby prowadzące działalność na własny rachunek jako dzienny opiekun na terenie Gminy Lubin,
uchwała nr III/41/2018 Rady Gminy Lubin z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych i publicznych szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez podmioty inne niż jednostka samorządu terytorialnego, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania (z póź. zm.).
PROGRAMY i projekty EDUKACYJNE W 2023 R.
Posiłek w szkole i w domu
Gmina Lubin otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 99.748,00 zł na realizację zadania w ramach modułu 3 wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” dotyczącego wspierania w latach 2019 – 2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywaniu posiłków. Środki wykorzystane zostały w terminie wynikającym z umowy, tj. do grudnia 2022 r.
Do Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Krzeczynie Wielkim trafiło 80.000,00 zł, które wraz z kwotą wkładu własnego 20 000,00 zł przeznaczono na doposażenie i poprawę standardu funkcjonującej stołówki (własnej kuchni i jadalni ).
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Niemstowie otrzymała dotację w wysokości 19.748,00 zł. Mając do dyspozycji 24 691,40 zł , w tym 4943,40 zł to środki własne, dokonano poprawy standardu i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków (jadalni).
Nauka kluczem do sukcesu - wsparcie dla szkół podstawowych gminy Lubin
Gmina Lubin zawarła dwie umowy na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego działań na rzecz uczniów szkół podstawowych w ramach projektów:
„Szkoła możliwości – wsparcie szkół podstawowych w gminie Lubin” obejmujący szkoły w Krzeczynie Wielkim, Niemstowie i Szklarach Górnych – wartość dofinansowania wynosi 364.494,00 zł, natomiast wkład własny gminy stanowi kwota 89.936,00 zł,
„Nauka kluczem do sukcesu – wsparcie dla szkół podstawowych gminy Lubin” skierowany na uczniów szkół w Raszówce i Siedlcach – wysokość dofinansowania to kwota 275.500,25 zł, wkład własny gminy stanowi 73.226,00 zł.
Ww. projekty realizowane były przez 12 miesięcy i obejmowały m.in. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia dodatkowe z różnych przedmiotów, zajęcia uzupełniające dotychczasową ofertę szkół, wyjazdy edukacyjne a także wsparcie pedagogiczno- psychologiczne dla uczniów i ich rodziców (konsultacje i warsztaty).
Celem głównym przedsięwzięć było podniesienie kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw i umiejętności uniwersalnych na rynku pracy u uczniów, a także rozwijanie indywidualnego podejścia do uczniów, w tym do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
Poznaj Polskę
W ramach wsparcia organów prowadzących publiczne szkoły w realizacji zadań mających na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki Gmina Lubin otrzymała z Ministerstwa Edukacji i Nauki dotację celową w kwocie 25.000,00 zł.
Przyznane środki finansowe przeznaczane zostały na dofinansowanie wycieczek szkolnych związanych z priorytetowymi obszarami edukacyjnymi wskazanymi przez Ministra.
Trafiły one do:
Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce; kwota 15.000,00 zł,
Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Niemstowie; kwota 10.000,00 zł.
W ramach „Poznaj Polskę” dofinansowaniu w 80% podlegają wycieczki:
jednodniowe - do kwoty 5.000 zł,
dwudniowe - do kwoty 10.000 zł,
trzydniowe – do kwoty 15.000 zł.
Program Sprawny Dolnoślązaczek
Projekt skierowany jest do dzieci z klas I - III szkół podstawowych.
W programie uczestniczą wszystkie szkoły Gminy Lubin: SP Krzeczyn Wielki, SP Szklary Górne, SP Raszówka, SP Niemstów, SP Siedlce.
Ideą programu „Sprawny Dolnoślązaczek” jest propagowanie aktywnej postawy, zdobywania odznak sportowych potwierdzających zdobycie poszczególnych sprawności z sześciu zasadniczych bloków sportów.
Proponowane sporty i przykładowe umiejętności do opanowania przez uczniów w ciągu trzech lat: m.in. Rowerzysta – Turysta - umiejętność jazdy na rowerze; znajomość zasad bezpiecznego poruszania się oraz przepisów i znaków drogowych; Piłkarz–Nożny/Ręczny/Koszykarz/ Siatkarz - rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole; opanowanie podstawowych umiejętności gry; podstawowe wiadomości z zakresu przepisów sędziowania i organizacji zabaw i gier sportowych; Saneczkarz – Narciarz – Łyżwiarz - jazda na sankach z górki, spacer na nartach biegowych, jazda na łyżwach; Gimnastyk – Tancerz; Lekkoatleta; Pływak – Wodniak.
Operatorem Wojewódzkim programu Sprawny Dolnoślązaczek jest Szkolny Klub Sportowy „Dolny Śląsk”.
Autorski Projekt Gminy Lubin "Akademia Żaczek”
Autorski Projekt Gminy Lubin „Akademia Żaczek” skierowany do dzieci w wieku 5-6 lat, uczęszczających do przedszkola i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin.
Celem projektu jest m.in. aktywizacja najmłodszych mieszkańców Gminy Lubin; popularyzacja sportu, poprzez zabawy ruchowe prowadzone przez trenera sportowego; wyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach ruchowych; trening ogólnorozwojowy zapobiegający otyłości i innym chorobom cywilizacyjnym; uatrakcyjnienie zajęć ruchowych prowadzonych dla najmłodszych w ramach wychowania przedszkolnego; edukacja dotycząca zdrowego odżywiania się, nawadniania, zdrowego trybu życia, nauka właściwych postaw sportowych; dostosowanie form i metod nauczania.
Podczas zajęć dzieci rozwijały cechy motoryczne tj. skoczność, zwinność, szybkość, koordynację ruchową, gibkość. Dodatkowym atutem atrakcyjności zajęć jest wykorzystywanie przyrządów i przyborów: piłek, balonów, ringo, stożków, woreczków, skakanek itp. Zajęcia wzbogacone zostały, także o elementy gimnastyki korekcyjnej.
Zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu przez 60 minut dla każdej z grup w ramach podstawy programowej. Prowadzone są przez zatrudnionego trenera wspólnie z nauczycielami wychowania przedszkolnego.
Na rozpoczęcie i zakończenie zajęć przeprowadzone są testy sprawnościowe uczestników tj. długości skoku w dal z miejsca, a także celności rzutu do celu.
W zajęciach uczestniczą dzieci ze wszystkich szkół podstawowych, w których zorganizowane są oddziały przedszkolne tj. SP w Krzeczynie Wielkim, SP w Siedlcach, SP w Niemstowie, SP w Szklarach Górnych, Przedszkole w Raszówce wraz z oddziałem zamiejscowym w Lubinie.
Ww. projektem objętych było 175 dzieci.
Program "Szkolny Klub Sportowy"
Projekt jest skierowany do uczniów szkół bez względu na wiek, płeć oraz sprawność fizyczną.
Program ma na celu umożliwienie podejmowania dodatkowej aktywności fizycznej realizowanej w formie zajęć sportowych i rekreacyjnych pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w danej szkole.
Znamiennym elementem wyróżniającym jest to, że uczestnikami zajęć powinni być uczniowie nie biorący udziału w zajęciach sportowych prowadzonych w klubach sportowych. Zajęcia sportowe są przeprowadzane zarówno na boiskach sportowych jak i na sali gimnastycznej w różnorodnych, nowoczesnych i atrakcyjnych formach.
Najczęściej są to gry zespołowe, lekkoatletyka, zajęcia ogólnorozwojowe. Wymagane jest, aby uczestnicy zajęć przynajmniej raz na semestr przeszli testy sprawnościowe, których wyniki zostaną wprowadzone przez osoby prowadzące zajęcia sportowe do elektronicznej bazy, co pozwoli na ustalenie postępów.
W zajęciach SKS biorą udział uczniowie czterech szkół, po jednej grupie w SP w Krzeczynie Wielkim, Siedlcach i Szklarach Górnych oraz dwie grupy w Raszówce. Łącznie w zajęciach uczestniczy 101 uczniów. W każdej grupie w okresie realizacji projektu zostanie przeprowadzone po 66 jednostek zajęć sportowych. Realizacja zajęć od 16 stycznia do 30 listopada 2023 r.
Operatorem Wojewódzkim programu jest Dolnośląska Federacja Sportu wspólnie ze Szkolnym Klubem Sportowym.
Program dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Dofinansowanie w ramach programu jest przeznaczone na wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia sportowe, natomiast po stronie Gminy Lubin jest współfinansowanie opłaty startowej za udział każdej z grup oraz udostępnienie obiektów sportowych wraz ze sprzętem sportowym niezbędnym do realizacji zajęć.
Projekt Edukacja przez szachy w szkole "Szach-Mat" (kontynuacja)
Nauką gry w szachy objęte zostały wszystkie dzieci uczęszczające do klas I – III w sześciu szkołach podstawowych Gminy Lubin (w tym w Szkole Filialnej w Osieku), dla których organem prowadzącym jest Gmina Lubin.
Zajęcia szachowe prowadzone są w ramach podstawy programowej, w części dotyczącej zajęć edukacji matematycznej, obejmując wszystkich uczniów szkół podstawowych z kl. I-III.
Projekt szachowy "Gambit” wewnętrzny projekt realizowany przez Gminę Lubin
Nauka gry w szachy w ramach Projektu „GAMBIT” – NAUKA GRY W SZACHY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z GMINY LUBIN W WIEKU OD 5 DO 15 LAT. CYKL SZKOLEŃ OBEJMUJĄCYCH NAUKĘ GRY W SZACHY REALIZOWANYCH W ROKU SZKOLNYM 2022/2023.
Prowadzone były w ośrodkach szkoleniowych na terenie gminy Lubin w miejscowości Raszówka, Siedlce, Obora oraz w siedzibie Urzędu Gminy w Lubinie. Szkolenia szachowe zorganizowane były w dwóch grupach w podziale wg wieku uczestników w miejscowości Siedlce, Obora i Raszówka. Natomiast w Lubinie realizowano zajęcia dla jednej grupy średniozaawansowanej. Prowadzone są przez instruktora szachowego. Łącznie wypracowanych zostało 224 godziny zajęć zegarowych.
Na potrzeby organizacji szkoleń i turniejów szachowych zakupiono pomoce dydaktyczne urozmaicające i ułatwiające szkolenie tj. ekran multimedialny i figury szachów plenerowych, a także inne materiały niezbędne do realizacji Projektu.
W ramach projektu zorganizowano turnieje szachowe sprawdzające umiejętności uczestników zajęć w miesiącu kwietniu 2023 r. oraz w miesiącu czerwcu 2023 r. W zajęciach brało udział ok. 60 uczestników.
Projekt dofinansowany ze środków przyznanych z KGHM Polska Miedź w wysokości 50.000,00 zł.
Laboratoria Przyszłości
Celem programu rządowego jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka), stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Wsparcie finansowe przeznaczone było na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Udział w Laboratoriach Przyszłości pozwolił na sfinansowanie zakupu wyposażenia, które już od 2022 r. będzie obowiązkowe w każdej szkole podstawowej. Szkoła, decydując o wyborze wyposażenia, zdecydowała się na takie, które w największym stopniu odpowiada potrzebom i możliwościom placówki. Wyposażenie Laboratoriów Przyszłości może być wykorzystywane w realizacji podstawy programowej, na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań lub też w przygotowaniach do konkursów.
Nowoczesny sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko w ramach zajęć obowiązkowych, ale i pozalekcyjnych.
W roku szkolnym 2022/2023 w ramach programu dokonano zakupów dla SP Krzeczyn Wielki na kwotę 22.382,00 zł.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
W 2023 r. Gmina Lubin otrzymała wsparcie w wysokości 18.500,00 zł w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021 - 2025” dotyczącego wspierania organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego i szkoły w obszarze rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
W 2023 r. roku dwie szkoły z naszej Gminy zostały zakwalifikowane przez Ministerstwo Edukacji Na rodowej do grupy szkół , które otrzymały dotację i przystąpiły do realizacji rządowego projektu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025 – Priorytet 3.
Środki trafiły do:
Szkoły Podstawowej im. Orla Białego w Raszówce 12.000,00 zł,
Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Siedlcach 4.000,00,
Oddziału Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Siedlcach 2.500,00 zł.
Priorytetem projektu jest wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych poprzez zakup nowości wydawniczych pozostających w sferze zainteresowań uczniów. Dzięki temu uczniowie mogli korzystać z najnowszych propozycji książkowych, oferowanych na rynku wydawniczym. Wsparcie finansowe obejmuje zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, oraz lektur szkolnych, zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i realizację działań promujących czytelnictwo.
Z przyznanej dotacji i środków własnych stanowiących 20% kosztów realizacji zadania zakupione zostały książki będące nowościami wydawniczymi również dla dzieci w wieku 3 – 6 lat oraz sfinansowane działania promujące czytelnictwo takie jak zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo, czy też organizacja spotkań au torskich, wystaw i konkursów.
Program przyczynił się do kształtowania nawyków czytelniczych wśród dzieci, także w wieku przedszkolnym oraz uświadomienia, że spędzanie wolnego czasu z książką może być ciekawe, twórcze i pomocne na każdym etapie kształcenia.
programy przedszkolne
W roku szkolnym 2022/2023 Przedszkole im. Jana Pawła II w Raszówce wraz z Oddziałem Zamiejscowym w Lubinie włączyło się do realizacji różnorodnych programów i projektów edukacyjnych. W ramach prowadzonych działań dzieci brały udział w wielu zajęciach tematycznych i warsztatowych realizujących cele zapisane w podstawie programowej i rozszerzające ją o szeroką tematykę.
„Zabawy podwórkowe”:
Głównym założeniem projektu było zapoznanie dzieci z zabawami i grami podwórkowymi sprzed wielu lat, w oparciu o sporządzoną listę tych zabaw.
Dzięki projektowi dzieci poznały ciekawe zabawy i gry podwórkowe, które z łatwością mogły przenieść na „swoje podwórko” przed domem. Rozwinęły swoją sprawność fizyczną, koordynację, ćwiczyły pamięć i refleks, mierzyły się z wygraną i przegraną. Zabawy na świeżym powietrzu miały pozytywny wpływ na poziom zdrowia dzieci.
”Z ekologią na Ty”:
Celem projektu było kształtowanie wśród najmłodszych poczucia odpowiedzialności za środowisko. Dzieci wykonały takie zadania jak:
spacer do lasu, poznanie znaczenia lasu dla życia ludzi, zwierząt oraz roślin,
stworzenie kodeksu ekologa,
jestem eko - stworzenie pracy wieloformatowej dotyczącej konieczności dbania o przyrodę,
zdrowo jemy- dzień zdrowego śniadania,
ekoprzepisy - stworzenie grupowej książki kucharskiej.
„ Kreatywne prace plastyczne”:
W ramach projektu prowadzone były twórcze działania plastyczne wspierając rozwój, a szczególnie koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegania, pamięci, uwagi i mowy.
Poprzez realizację projektu zaspokajana była naturalna potrzeba tworzenia i aktywności plastycznej w zakresie eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi.
Efektem było tworzenie prac plastycznych inspirowanych przyrodą, naturą i najbliższym otoczeniem za pomocą różnych technik rysunkowych, malarskich, graficznych, papierowych i mieszanych.
„Mały Miś w świecie wielkiej literatury”:
Celem głównym projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z innymi przedszkolami, a także poprzez włączanie rodziców do aktywności.
Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek”:
Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „BAJKI- POMAGAJKI”:
Głównym założeniem projektu to czytanie bajek. Projekt skupiał się na konkretnych problemach dziecka: rozwijanie wiary we własne siły, poczucie bezpieczeństwa w domu i poza nim, umiejętność współpracy, samodzielność. Głównym celem bajkoterapii jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka.
Ogólnopolska Innowacja Pedagogiczna „Dzieciaki z naszej paki”:
W roku szkolnym 2022/2023 dzieci jednej z grup przedszkolnych wraz z wychowawcą realizowały in-nowację pedagogiczną, której celem było poznanie dzieci z innych przedszkoli z całej Polski, poznanie zwyczajów organizowania świąt w innych miejscach, poznanie różnych zakątków kraju. Dzieci biorąc udział w wielu zajęciach, dzieliły się z innymi na stronie Facebook.
„Dzieciaki Mleczaki”:
Akcja edukacyjno-informacyjna na temat mleka i jego przetworów, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ich opiekunów oraz rodziców. Program sfinansowany został z Funduszu Promocji Mleka.
Cel programu to promowanie zdrowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat. „Dzieciaki Mleczaki” są realizowane od 2017 r. w Przedszkolu im. Jana Pawła II w Raszówce.
„Przyjaciel (Nie) Potrzebnej Książki”:
Projekt organizowany przez magazyn „Bliżej Przedszkola”. Realizując powyższy program udało się zgromadzić sporą ilość książeczek, które zostały przekazane organizatorowi akcji – wydawnictwu „Bliżej Przedszkola”. Dzięki temu niepotrzebne już dzieciom książki miały szansę zyskać nowych właścicieli oraz czytelników.
Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Europa i ja”:
Cele Projektu:
przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym i uczniom szkół podstawowych wiedzy na temat kra¬jów znajdujących się w Europie,
zdobywanie nowych doświadczeń i rozwijanie zainteresowań dotyczących Europy,
pozyskiwanie nowych informacji na temat kultur innych państw,
integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
integracja środowiska pedagogicznego realizującego Projekt,
wykorzystanie TIK w pracy nauczyciela,
nauka przez zabawę.
„Kubusiowi Przyjaciele Natury”:
Największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej dla przedszkoli oraz, organizowany przez markę Kubuś. Celem programu jest za-chęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.
W ramach realizacji programu, najmłodsi poznały zasady dbania o środowisko naturalne, aktywnego wypoczynku i odżywiania. Uczą się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu oraz rozpoznawać korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców. Poznają podstawowe zasady ekonomii i oszczędzania oraz ich wpływ na środowisko.
„Z EDUMUZ w logopedię”
Głównym założeniem projektu „Z EDUMUZ w logopedię” jest profilaktyka logopedyczna prowadzona w oparciu o piosenki Marii Zofii Tomaszewskiej.
Cele projektu:
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających na-bywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju.
Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności) dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka – mowy, zachowania, ruchu, muzyki, tańca, śpiewu.